همایش دهم آذر ماه شرکت های صنعت پخش

همایش دهم آذر ماه شرکت های صنعت پخش

گزارش همایش شرکت های صنعت پخش استان اصفهان، مورخ 1401/09/10

 

در این همایش غلامرضا اخوان فرید عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، اتاق بازرگانی را خانه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و مأمنی برای طرح مشکلات و رفع آنها با تشریک مساعی دانست و با تأکید بر لزوم وجود تعادل میان تولید و توزیع کالا افزود: اگر در این زمینه مدیریت خوبی وجود نداشته باشد، ریسک صنعت پخش بالا می‌رود و به دلیل عدم وجود قانون حمایت از صنعت در کشورمان شرکت‌های پخش با مشکل مواجه می‌شوند. البته خوشبختانه هم در تولید و هم توزیع دارو شاهد توفیقات خوبی در استان اصفهان هستیم و شرکت‌هایی که در زمینه پخش دارو فعالیت می‌کنند و به‌نوعی با نجات جان انسان‌ها سروکار دارند، از اجر معنوی نیز برخوردار هستند.
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌و‌کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان دارو شرکای تجاری یکدیگر هستند و شرکت‌های پخش باید در حفاظت از داروهایی که با سرمایه ملی تولید شده‌اند کوشا باشند و توزیع را به‌نحوی مدیریت کنند که از منقضی شدن داروها و از بین رفتن این سرمایه‌های ملی جلوگیری شود. همچنین سود رقابت مثبت در این عرصه در نهایت به مصرف‌کننده می‌رسد اما باید از رقابت‌های منفی دوری کرد و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید منافع دوطرفه را در نظر بگیرند.


بدهی هنگفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شرکت‌های پخش
سهراب کارگر، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران نیز با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 15 درصد چرخه فروش در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: میزان بدهی این فروشگاه‌ها به شرکت‌های پخش 18 هزار میلیارد تومان و از این میزان 7.2 هزار میلیارد تومان بدهی‌های سرریزشده است.
وی با بیان اینکه تنها یک فروشگاه زنجیره‌ای کشور 2.4 هزارمیلیارد تومان از این بدهی‌ها را به خود اختصاص داده، افزود: عملکرد شرکت‌های صنعت پخش و عدم انسجام آنها جهت ایجاد قرارداد پایدار و یکپارچه، عدم اطلاع‌رسانی شفاف و مناسب توسط اعضا به انجمن، برخوردهای موردی و کوتاه‌مدت، عدم توجه به تذکرات، مکاتبات و توصیه‌های انجمن به اعضا، عدم توجه به فروش سالم و پذیرش توجیه‌های بدنه اجرایی کشور، شرایط سخت بازار فعلی و نیاز به فروش به هر قیمت توسط برخی از شرکت‌ها و عدم پیگیری و ارتباط با یکدیگر از جمله دلایل ایجاد این فرآیند است.
کارگر در ادامه به برخی اقدامات اصلاحی لازم برای رفع این مشکل اشاره و پیشنهادات انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران جهت مذاکره با نهادهای نظارتی و کنترلی را تشریح کرد.


اهمیت صنعت پخش در توزیع کالاهای سلامت‌محور
همچنین محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت صنعت پخش در توزیع کالاهای سلامت‌محور اظهار داشت: پخش این محصولات به‌خصوص دارو بخش عمده‌ای از فعالیت صنعت پخش را تشکیل می‌دهد. به واسطه اهمیت سلامت غذا و داروهای توزیعی باید به نحوی عمل کنیم که به مردم درباره سلامت این کالاها و اینکه در شرایط مناسبی نگهداری و توزیع شده‌اند تضمین دهیم. همچنین صنعت پخش می‌تواند به ریکال دارو کمک شایانی کند تا به مردم اطمینان دهیم اگر کالایی مفید نیست و به سلامت آنها ضربه می‌زند، پایش و نظارت مناسبی در این زمینه وجود دارد و اطلاع‌رسانی درباره ریکال دارو می‌تواند برگ برنده صنعت پخش باشد.


توسعه صنعت پخش مستلزم نگاه به‌روز و ساختارشکنی است
محمدرضا مرادی، عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران نیز در ارائه‌ای با عنوان «صنعت پخش؛ تحقیق و توسعه، نوآوری و گذار از مدل سنتی به مدل مدرن» بیان کرد: در بسیاری از کشورها شاهد دگردیسی در صنعت پخش هستیم. از 10 شرکت برتر آمریکا که فهرست آن هر سال اعلام می‌شود، پنج شرکت مربوط به پخش و توزیع است. به‌روز نبودن ریشه اصلی مشکلات صنعت پخش ایران و راه‌حل آن نیز تغییر نگرش فعالان این حوزه است؛ بنابراین توسعه صنعت پخش مستلزم نگاه به‌روز و ساختارشکنی بزرگان این صنعت و نگاه آکادمیک به این صنعت است. 

تصویب قانون پخش پیگیری و تسریع شود
جمشید سلطانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان اصفهان نیز با اشاره به فعالیت بیش از 230 شرکت پخش با هشت هزار نیرو در استان گفت: اقدامات هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان با هدف شمول خدمات به تمام ارکان و لایه‌های صنعت پخش، تدوین دستورالعمل جامع پخش، پرورش نیروی انسانی موردنیاز صنعت و تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز صنعت پخش مانند شهرک تخصصی پخش، بکارگیری پلتفرم‌های نوین برای مهاجرت به روش‌های کم‌هزینه‌تر فروش و نوسازی ناوگان انجام می‌گیرد.
وی همچنین خواستار پیگیری و تسریع تصویب قانون پخش از سوی مسئولان، وزرای دولت و نمایندگان مجلس و تأسیس شهرک تخصصی پخش استان شد.

به‌روز شدن، ضامن بقای صنعت پخش
حسین همتی‌نژاد، رئیس کمیته شعب انجمن‌های صنعت پخش ایران نیز با بیان اینکه بقای صنعت پخش در گرو به‌روز شدن است، گفت: باید با تغییرات همسان شویم و اگر به‌روز نشویم از تغییرات عقب می‌مانیم. 10 درصد درآمد ناخالص ملی مربوط به صنعت پخش است و باید با رفع موانع فعالان این حوزه از ظرفیت موجود برای تحقق سیاست‌های اقتصادی کشور بهره برد. متأسفانه صنعت پخش در هفته پایانی هر ماه با مشکل تأمین سوخت مواجه می‌شود که رفع این مشکل بسیار اهمیت دارد. همچنین ایجاد شهرک پخش در اصفهان نیازمند حمایت‌های دولتی است.

ایجاد شهرک تخصصی پخش در چهارگوشه شهر اصفهان
امیررضا مقاره عابد، دبیر انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان و نماینده تعاونی این انجمن با اشاره به آغاز فعالیت این تعاونی از زمان شیوع بیماری کرونا بیان کرد: توزیع اقلام سلامت‌محور و کرونامحور با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اقدامات مهم این تعاونی بود.
وی ضمن اشاره به تسهیل تردد در رینگ‌های چهارگانه ترافیکی با همکاری معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان، از تلاش این تعاونی برای ساخت مرکز ترابری برون‌شهری و ایجاد شهرک تخصصی پخش در چهارگوشه شهر اصفهان خبر داد.

بیشتر مدیران دولتی گوش شنوایی ندارند
در ادامه مسعود بختیاری، نایب‌رئیس سندیکای ملی صنایع کنسرو ایران و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اظهار داشت: با توجه به عدم ثبات اقتصادی، نابسامانی محیط کسب‌وکار و تنگناهای اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند، با فقدان انگیزه برای سرمایه‌گذاری مواجه هستیم و علی‌رغم تلاش‌های مسئولان، شرایط امروز به مراتب بهتر از فردا است. به نظر می‌رسد دولت‌مردان خود را حق مطلق می‌پندازند و عقل کل می‌انگارند که این امر یکی از مهم‌ترین ریشه‌های وضعیت کنونی در تمام حوزه‌ها است چون مسئولان دولتی گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات ندارند. بنابراین به دولت‌مردان توصیه می‌کنیم حرف مردم را بشنوند و پذیرای نظرات دلسوزان باشند. شرایط سخت فعلی چشم‌انداز آینده را پیچیده‌تر می‌کند و دولت‌مردان و بخش خصوصی باید با یکدیگر هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.

حسین خضری، مدیرعامل شرکت بهمن دیزل نیز حمل‌ونقل و ناوگان خودروهای پخش را یکی از مولفه‌های اصلی صنعت پخش دانست و افزود: شرکت بهمن دیزل یکی از تولیدکنندگان انواع کامیون و کامیونت است که در حوزه توزیع درون‌شهری و برون‌شهری فعال هستند. کامیونت‌های 6 و 8 تن تولیدی شرکت بهمن دیزل می‌تواند بخش زیادی از فرآیند توزیع درون‌شهری را پوشش دهد و کامیون‌های 12، 18، 19 تن محصولات جدید این شرکت است که به کمک توزیع برون‌شهری در کشور خواهد آمد.

تحول در صنعت پخش با تحول دیجیتال
همچنین محمد عزیراللهی، مدیرعامل گروه همکاران سیستم با بیان اینکه تحول دیجیتال از چند سال پیش و با هدف تغییر نگاه و پرداختن به موضوعات جدید مطرح شده است، گفت: در این تحول نباید صرفاً به کلمه دیجیتال توجه کرد. تحول دیجیتال به دنبال آن است که سازمان و مدیران را به شکلی سازماندهی کند تا به تمام عوامل سازمان از جمله تأمین‌کنندگان، ذی‌نفعان، کارکنان و خریداران توجه کرده و از مکانیزم‌های موجود بهترین استفاده را ببرند تا تغییر را در نقطه مناسب جانمایی کنند. اگر صنعت پخش به دنبال تحول است، تحول دیجیتال باید دغدغه آن باشد.

روش‌های مدیریت ریسک در صنعت پخش
سیدمجتبی میرلوحی، استادیار مالی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود نیز درباره ریسک در صنعت گفت: هر حوزه‌ای با ریسک‌های خاص خود سروکار دارد؛ بنابراین شناسایی ریسک، برآورد احتمال وقوع ریسک و طراحی شیوه مقابله با ریسک و اجرای اقدامات طراحی‌شده باید در دستور کار صنایع گوناگون قرار گیرد. ریسک فروش مهم‌ترین ریسکی است که صنعت پخش با آن مواجه است که روش‌های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد.

در این همایش تفاهم‌نامه‌هایی میان انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان اصفهان با انجمن صنعت نشر استان، نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان و جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به امضا رسید و از سند استراتژیک انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان و کارت عضویت این انجمن نیز رونمایی شد.

همچنین در پایان از شرکت‌ها و مسئولین فنی برتر برگزیده از طرف معاونت غذا و دارو و اداره صمت اصفهان و کارشناسان برتر معاونت غذا و دارو و اداره صمت تقدیر شد همچنین از خانواده ایثارگران دوره کرونا در صنعت پخش نیز تجلیل گردید.