ابزار ارتقای اثربخشی سازمانی

 

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۴۰ تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ بازدید: 344 بار کد خبر: DEN-839812

سيد محمد اعظمي نژاد*     
عضو هيات‌رئيسه کميته تخصصي توسعه - انجمن مديريت منابع انساني ايران
right.comمنبع

  

اثربخشی سازمانی عامل حياتی موفقيت در هر نوع اقتصاد است. سازمان‌ها به‌منظور دستيابی به نتايج مناسب و پايدار نيازمند اجرای استراتژی و تعامل با کارکنان هستند.
معرفی ابزار 
به‌منظور درک بهتر عوامل موثر بر بهره‌وری سازمانی، اخيرا مطالعه‌ای روی 29 هزار نفر در 15 کشور از قاره‌های آمريکا، اروپا و آسيا که در 10 صنعت عمده فعالند، انجام شده است. در اين نوشتار نتيجه اين مطالعه در قالب ابزاری جهت ارتقای اثربخشی سازمان ارائه می‌شود.   يکی از چالش‌های بزرگ امروزی اغلب سازمان‌ها شناسايي و اولويت‌بندی عناصر موثر بر اثربخشی سازمان است. ابزار حاضر نشان‌دهنده اين مطالبه مهم اين‌گونه سازمان‌ها است: 
 اما اين عناصر چه مفهومی دارند؟ 
نتايج حاصل از اين مطالعه می‌تواند به اولويت‌بندی عناصر موثر بر اثربخشی سازمان کمک کند: 
برای پياده‌سازی اين ابزار در سازمان نياز است مراحل زير طی شود: 
مرحله اول) شناسايي: در مرحله آغازين، ميزان اثربخشی سازمان بر اساس عناصر اصلی اندازه‌گيری می‌شود و واقعيت فعلی هر يک از حوزه‌های مرتبط با اثربخشی مشخص می‌شود. 
مرحله دوم) آموزش و توجيه رهبران سازمانی: برای ایجاد درک مشترکی از عناصر شناسايي شده، نياز است جلسات توجيهی يا مصاحبه‌هایی با رهبران سازمان طراحی و اجرا شود.
مرحله سوم) هماهنگی و تعامل با کارکنان: مشارکت و حضور کارکنان در گروه‌های متمرکز يا جلسات برنامه‌ريزی شده از اهميت زيادی برخوردار است. بنابراين نياز است با آنها هماهنگی و تعامل لازم صورت گيرد


مرحله چهارم) تعريف و پياده‌سازی رويکردها: در اين مرحله برای هريک از عناصر مشخص شده موثر بر اثربخشی سازمان، رويکردهايي تعريف و اجرا می‌شود. 
مرحله پنجم) اندازه‌گيری موفقيت: در گام آخر ارزيابی، اندازه‌گيری و تجزيه و تحليل نتايج برای اطمينان از پيشرفت مطلوب و اثرگذاری بر کسب‌و‌کار انجام می‌گيرد. 
آنچه مسلم است هر سازمانی بدون در نظر گرفتن نوع کسب‌وکاری که در آن قرار دارد، به دنبال اثربخشی و کسب نتايجی بهتر است و استراتژی کسب‌وکار می‌تواند نقشه راه اين هدف مهم باشد، اما وقتی استراتژی‌ها نزد هيات‌مدیره باقی بماند، هرگز فراتر از يک طرح نخواهد رفت و اجرايي نخواهد شد. فراموش نکنيد اثربخشی در سازمان زمانی محقق خواهد شد که ساختار، نقش‌ها، قابلیت رهبری، سيستم‌ها و فرآيندها و فرهنگ سازمانی همسو با استراتژی سازمان باشند. 
www.hrjournalist.com

 


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/839812/#ixzz3IY1X9e2J