قدرت، ابزاری برای اثربخشی بيشتر در رهبری سازمانی

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۴۸


سيدمحمد اعظمي‌نژاد     

عضو هيات‌رئیسه کميته تخصصي توسعه - انجمن مديريت منابع انساني ايران
واژگان «قدرت» و «رهبری سازمانی» مفاهيمی گره خورده به يکديگر هستند.
در هر سازمانی «رهبر سازمانی» بدون در اختيار داشتن «قدرت»، بی‌معنا خواهد بود و بدون شک يکی از الزامات تاثيرگذاری بر ديگران داشتن «قدرت» است. رهبران بايد توانايي استفاده از «قدرت» برای تحقق اهداف تيمی و فردی در سازمان را داشته باشند و قادر به اعمال نفوذ در کارکنان برای عملکرد و بهره‌وری بالاتر باشند. در اين نوشتار نتيجه مطالعه انجام شده برای رهبرانی که در سازمان قدرتمند شناخته شده‌اند، به عنوان ابزاری مهم ارائه می‌شود. 

 معرفی ابزار 
هنگامی که صحبت از «قدرت» در سازمان به ميان می‌آيد، اغلب افراد ذهن خود را به مديران ارشد سازمان معطوف می‌کنند. اما نکته مهم در اين جا است که در اکثر موارد منابع «قدرت» برگرفته از قدرت رسمی در سازمان است. پژوهش‌های قبلی انجام شده نشان می‌دهد که «قدرت» در رهبران سازمان ممکن است از منابع زير تامين شود: 
• قدرت پست شغلی: شکل رايج قدرت است که برگرفته از اختيارات رسمی يا موقعيت شغلی فرد است. 
• قدرت جاذبه فردی(charisma): اين شکل از قدرت در رهبر سازمانی از ويژگی‌های فردی و شخصيتی فرد ناشی می‌شود. 
• قدرت ارتباطات: رهبران در سازمان می‌توانند بخشی از قدرت خود را با ايجاد ارتباطات در شبکه‌های رسمی و غيررسمی سازمان به‌دست آورند. 
• قدرت اطلاعات: به روز بودن رهبران از اطلاعات سازمان، يکی از منابع مهم قدرت در نزد آنها است. 
• قدرت تخصصی: دانش، تجربه و تخصص يکی از ابزارهای مناسب برای توليد قدرت برای رهبران در سازمان است. 
• قدرت تنبيه: يکی از ابزارهای قدرت نزد رهبران ، توانايي تنبيه و مجازات برای کسانی است که در سازمان با استانداردها و انتظارات مطابقت ندارند.
• قدرت تشويق: توانايي به رسميت شناختن و پاداش‌دهی به افرادی که عملکردی مناسب و مطابق با انتظارات دارند، منبع مهم ديگری از قدرت است. 
نتيجه مطالعه‌ای که موسسه CCL روی رهبران انجام داده است، قابل توجه است و پاسخ به اين سوال است که طی پنج سال آينده رهبران سازمانی از کدام يک از منابع قدرت استفاده می‌کنند: 
برای تقويت قدرت در سازمان گام‌های زير را برداريد: 
1. ارتباطات را در اولويت کارهای خود قرار دهيد. افرادی که برای توسعه ارتباطات کاری خود به آنها نياز داريد، مورد شناسايي قرار دهيد (ابزار شناسايي ذی‌نفعان در همين ستون معرفی شده است). سعی کنيد برای ايجاد و بهبود سرمايه اجتماعی خود درک دقيق تری از نيازهای ذی نفعان خود داشته باشيد تا بتوانيد ارتباطات اثربخش‌تری برقرار كنيد. چنانچه ارتباطات شما با يکی از ذی‌نفعان مهم دچار آسيب شده يا نياز به جلب اعتماد بيشتری داريد، سعی کنيد تا با برقراری ارتباط چهره به چهره و اخذ بازخورد به‌طور صادقانه ارتباطات خود را بازيابی کنيد. 
2. شبکه‌های ارتباطی خود را توسعه دهيد. به خوبی به افرادی که بيشترين تعامل را با آنها داريد فکر ‌کنيد. آيا اين افراد اطلاعات و داده‌های مورد نياز شما را تامين می‌کنند. هرچقدر بتوانيد شبکه‌های ارتباطی خود را افزايش دهيد، امکان دسترسی خود را به اطلاعات بکر سازمان بيشتر خواهيد کرد. 
3. در تسهيم اطلاعات با ديگران سخاوتمند باشيد. نگهداری اطلاعات گاهی می‌تواند پيامدهای نامناسبی داشته باشد. بنابراين سعی کنيد اطلاعات مورد نياز ديگران-البته به غير از اطلاعات محرمانه و شخصی!- را در اختيار آنها قرار دهيد. 
4. از قدرت رسمی خود حداکثر استفاده را ببريد. تحقيقات و تجارب قبلی نشان می‌دهد که قدرت به‌طور خودکار به همراه موقعيت شغلی به وجود نمی‌آيد. چه بسيار افرادی هستند که به‌رغم در اختيار داشتن پست شغلی مناسب از قدرت و اختيارات لازم برخوردار نيستند. برای احيای قدرت در پست سازمانی خود ممکن است اقدامات کوچک اما موثری انجام دهيد، برای مثال در پايين امضا نامه‌های خود عنوان شغلی را درج کنيد، در جلسات با طمانينه بيشتری صحبت کنيد يا شبيه افراد مهم لباس بپوشيد. البته فراموش نکنيد ضعيف‌ترين منبع قدرت، قدرت رسمی است. 
5. ويژگی‌های کاريزماتيک خود را تقويت کنيد. کليد اعمال نفوذ بيشتر در افراد از طريق قدرت جاذبه شخصی -کاريزما-ايجاد تغييرات کوچک در شما همراه با حفظ اصالت‌های فردی است. برای اين کار ممکن است تنها توانايي برقراری بين فردی خود را با ديگران تقويت کنيد(برای مثال ايجاد ارتباط چشمی بيشتر، يا بر لب داشتن لبخند در اغلب اوقات). برای ايجاد رفتارهای مناسب فردی می‌توانيد از يک مربی مناسب استفاده کنيد. 
6. سعی كنيد با کلمات افراد را تشويق و تنبيه کنيد. تجربه نشان می‌دهد برای ايجاد بهره‌وری و عملکرد بهتر در کارکنان، تشويق کلامی تاثير بسيار دارد. شما می‌توانيد از نسبت 4:1(چهار بازخورد مثبت، يک بازخورد منفی) برای ارتباط با کارکنان خود استفاده كنيد. 
www.hrjournalist.com



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/841747/#ixzz3JPa6b5bL