ابزار همکاری با کسی که از او نفرت داريد!


روزنامه دنیای اقتصاد - شماره  ۳۳۶۰ تاریخ چاپ ۱۳۹۳/۰۹/۱۱:

  • سيدمحمد اعظمي‌نژاد * عضو هيات‌رئيسه کميته تخصصي توسعه - انجمن مديريت منابع انساني ايران  hbr-forbes منبع
  • کار کردن با کسی که از او تنفر داريد، معمولا رنج‌آور است و می‌تواند سطح انرژی شما را به حداقل برساند. اقدامات پيش‌بينی‌نشده، طعنه‌های آزاردهنده، شکايت و غرزدن‌های پی در پی، ممکن است بخشی از فعاليت‌های همکاری نفرت آور باشد که رفتارهای روزانه او بر عملکرد شما تاثير می‌گذارد. به جای تمرکز بر کار با يکديگر، ممکن است بخش بزرگی از انرژی شما به دليل تلاش برای مديريت رفتارهای فرد مورد نظر يا کنترل احساس خود به هدر برود.  در اين نوشتار مجموعه‌ای از اقدامات اثربخش برای بهبود روابط کاری با فردی که از او نفرت داريد، معرفی می‌شود.  معرفی ابزار تعارض و تنفر نسبت به همکاران در محيط کار، يکی از آسيب‌های مزمن در سازمان‌ها است و می‌تواند موجب کاهش بهره‌وری کارکنان و اختلال در روابط و تعاملات شود.  برای همکاری بهتر با فردی که از او نفرت داريد، اقدامات زير را انجام دهيد:  1. عکس‌العمل‌های خود را مديريت کنيدپاسخ شما به همکاری غيرقابل تحمل، ممکن است طيفی از يک ناراحتی کوچک تا دشمنی آشکار باشد. اولين گام در استفاده از اين ابزار، مديريت واکنش‌های فردی است. يکی از بهترين راه‌ها در مقابل کسی که در محيط کار رفتاری آزاردهنده دارد، آن است که واکنشی از خود نشان دهيد که برای وی غيرقابل انتظار است. نکته قابل توجه آن است که وقتی که توانايی مديريت تنش‌های وارده را داشته باشيد، ديگر رفتارهای آزاردهنده ديگران، آزاردهنده نخواهد بود. 2. نفرتتان را کنترل کنید هنگامي‌که با يکی از همکاران در محيط کار دچار مساله جدی هستيد، به شدت از بروز اين احساس در ميان ديگر همکاران پرهيز کنيد. هرگز سعی نکنيد نظرات ديگر افراد را نسبت به فرد مورد نظر با خود هم جهت کنيد. بايد آگاه باشيد که اين کار، نگرش ديگر همکاران را نسبت به شخصيت حرفه‌ای شما دچار ترديد می‌کند. شما نمی‌توانيد به فردی که از او نفرت داريد، برچسب «غيرحرفه‌ای» و «بداخلاق» بزنيد. اگر فکر می‌کنيد برای تخليه روانی خود نياز به صحبت درباره فرد مورد نظر داريد، حتما مخاطب خود را در خارج از محل کار خود پيدا کنيد.  3. به رفتارهای مثبت فرد مقابل توجه کنيددر واکنش‌های خود نسبت به فردی که از او نفرت داريد، توجه کنيد چه چيز يا رفتاری در آن فرد موردپسند شما نيست؟ آيا او فقط با شما فرق دارد؟! آيا او شبيه معلم بداخلاق دوران دبستان شما است؟ آيا دوست داريد در جايگاه شغلی او باشيد؟! گاهی اوقات حسادت و احساسات منفی می‌تواند ما را به اشتباه بیندازد و موجب ارزيابی نادرست از فرد و در نتيجه بدرفتاری شود.  بسياری از اوقات در محيط‌های کاری ديده می‌شود وقتی کسی بهتر از ما کاری را انجام می‌دهد تمايل به تحقير او داريم.  می‌توانيد با اين پيش فرض شروع کنيد که فرد مقابل شما کسی است که کارهايی انجام می‌دهد که شما به آن علاقه‌ای نداريد؛ اما اين فرد ذاتا انسان خوبی است! با اين فرض می‌توانيد نقش و سهم خود را در رابطه نامناسبی که با آن شخص داريد پيدا کنيد. يادتان باشد اگر قدم به جايي بگذاريد که کسی در آنجا از شما نفرت داشته باشد، اين نشان از ضعف ارتباطی شما است.  4. زمان بيشتری را با شخص مورد نظر بگذرانيديکی از بهترين راه‌ها برای برقراری ارتباط بهتر با فردی که نسبت به او نفرت داريد، آن است که در يک فعاليت يا پروژه مشترک که نياز به هماهنگی دارد، همکاری كنيد. ممکن است با شنيدن اين پيشنهاد بخواهيد فرياد بکشيد! اما واقعيت اين است که برای رسيدن به درک بهتر و حتی بهبود همدلی، بهترين روش همکاری مشترک است. صرف وقت حتی با کسی که او را دشمن خود می‌پنداريد می‌تواند تجارب آموزنده‌ای به شما اضافه كند.  5. به فرد بازخورد بدهيداگر هيچ يک از اقدامات قبلی کمکی به بهبود اوضاع نکرد، ممکن است بخواهيد به فرد مورد نظر بازخورد بدهيد. گاهی اوقات افراد از اينکه ممکن است اقدامات، رفتار و گفتار آنها موجب آزار ديگران شود، کاملا بی اطلاع هستند. بنابراين اگر با دقت و ظرافت اين موضوع را با فرد به اشتراک بگذاريد علاوه‌بر آگاه كردن او، می‌توانيد ارتباطات خود رابهبود ببخشيد.  اما به‌عنوان رهبر سازمانی بهتر است برای کاهش تعارضات ميان اعضا، نکات راهنمای زير در نظر داشته باشيد: الف- برای سازمان(يا تيم) ارزش سازمانی تعريف کنيد. برای کاهش تعارضات در سازمان و بين اعضا تعريف يک چارچوب رفتاری قابل قبول يک گام بلند و تاثيرگذار است. برای اين کار انتشار بيانيه ارزش در سازمان يک رويکرد شناخته شده است.  ب- تعارض را به‌عنوان فرصتی طلايي در نظر بگيريد. درگيری و تعارض در سازمان يا تيم‌های کاری فرصتی طلايي برای آموزش و يادگيری است. در بسياری از موارد اختلاف نظرهای جدی ميان افراد به خلاقيت و نوآوری منجر می‌شود.  به خاطر داشته باشيد تبديل احساس تنفر به همدلی در محيط کار با انعطاف‌پذيری، بخشش، يافتن زمينه‌های مشترک، شنيدن فعالانه و روش‌های متنوع ديگر قابل انجامخواهد بود.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/844948/#ixzz3KifadT00