روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۷۳
سید محمد اعظمی نژاد
عضو هیاترئیسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
entrepreneurمنبع
اخيرا برای يکی از دوستان من فرصتی برای ارتقای شغلی بهوجود آمده بود. او از نظر شايستگیهای لازم کاملا با شغل مورد نظر انطباق داشت؛ اما وقتی که متوجه شد در مصاحبه، فردی که از او تجربه کمتری داشته است موفق شده است، کاملا شوکه شد. هنگامی که دوست من از مدير خود در مورد اين اتفاق سوال کرد با پاسخ تامل برانگيزی مواجه شد، وی گفته بود هيچ يک از اعضای تيم مصاحبه تو را نمیشناختند و من موفق به متقاعد کردن آنها برای شايستگیهايت نشدم!
درمقابل همه اعضای تيم مصاحبه، فردی که در آن جلسه موفق شده بود، بهخوبی میشناختند، او ارتباطات خوبی با افراد صاحبنفوذ شرکت داشت و البته اعضای آن جلسه از سطح توانايي او آگاه بودند. متاسفانه داستان بالا، يک سناريوی رايج در سازمانها است. کسانی که در سازمان مورد توجه قرار میگيرند، لزوما همان کسانی نيستند که سرخود را پايين انداخته و سخت کار میکنند! پس چگونه میتوان با روشی درست کاری کرد که در محل کار در کانون توجه قرار گرفت؟ در اين نوشتار ابزاری برای اين موضوع معرفی خواهد شد.
معرفی ابزار
امروزه تنها انجام دادن درست کار در سازمان برای موفقيت و پيشرفت در کار حرفهای کافی نيست. اگر افراد کليدی سازمان از عملکرد شما آگاهی نداشته باشند، به احتمال خيلی زياد فرصتهای پيشرفت و بهبود را به راحتی از دست خواهيد داد.
برای بهتر ديده شدن و درخشش در محيط کار اقدامات زير را انجام دهيد:
در جلسات صحبت کنيد. آيا در هنگام برگزاری جلسات برای اظهارنظرات خود احساس راحتی میکنيد يا اينکه به دليل احتمال بروز واکنش يا مقاومت ديگران، برای ارائه نظرات خود خجالت میکشيد؟
جلسات کاری فرصت بزرگی برای به رخ کشيدن دانش و بهتر ديده شدن در محيط کار است. اگر در حال حاضر در جلسات صحبت نمیکنيد روی اعتماد به نفس خود کار کنيد؛ به طوری که وقتی در کانون توجه هستيد احساس راحتی کنيد. ياد بگيريد چگونه سخنرانی جذابتری ارائه کنيد تا بتوانيد تاثيرگذاری بيشتری بر مخاطبان داشته باشيد. سعی کنيد تا آنجا که اجازه صحبت میدهند-حتی اگر بهرغم ميل باطنی شما است- از اين فرصت استفاده کنيد و بيشتر صحبت کنيد.
رابطه ميان خود و مديرتان را تقويت کنيد. يکی از روشهای خوب برای بهتر ديده شدن تنظيم جلسات منظم با مدير مستقيم است. حتی اگر اين جلسات در قالب جلسات ارزشيابی عملکرد باشد، فرصت خوبی است که او در جريان جزئيات اقدامات شما قرار بگيرد. از او بخواهيد که چگونه و با چه اقداماتی میتوانيد به تيم کاری يا سازمان ارزش بيشتری اضافه کنيد و به اين ترتيب راهی برای بهبود سوابق شغلی خود پيدا کنيد.
برای عضويت در پروژههای مهم سازمان درخواست کنيد. در بسياری از مواقع اگر بخواهيد صبر کنيد تا برای عضويت و مشارکت در پروژههای اساسی شرکت به شما پيشنهاد شود، تنها نتيجه از دست دادن فرصت است. در اغلب موارد پروژههای مهم سازمان فرصتی طلايي برای بهتر ديده شدن و در معرض همکاری و مشارکت با مديران اجرايي و ارشد سازمان است. بنابراين هميشه اين فرصتها را جدی بگيريد و برای عضويت در پروژههای مهم اصرار کنيد.
برای سخنگويي تيم داوطلب شويد. اگر تيم کاری يا واحد سازمانی شما قرار است در جلسات با مديريت ارشد شرکت کند و ارائه انجام دهد، حتما خود را برای ايفای نقش سخنگو داوطلب کنيد. البته فراموش نکنيد برای اين کار بايد آمادگی لازم را داشته باشيد برای مثال میتوانيد در جلسات داخلی اين کار را تمرين کنيد.
از فرصتهای يادگيری استفاده کنيد. آموزشها، همايشها و سمينارها يکی از فرصتهای عالی برای بهتر شناخته شدن است. در حين آموزشها استفاده از فرصت مشارکت به صورت طرح سوالات يا در زمان استراحت استفاده از فضای گفتوگو، بهترين موقعيت برای شبکه سازی با افراد است.
تخصص خود را در معرض نمايش قرار دهيد. وقتی شما در سازمان در حوزه تخصصی خاصی به عنوان مرجع شناخته شويد، همه افراد از شما ذهنيتی مشخص خواهند داشت. برای اينکه بتوانيد اين موضوع را در سازمان نهادينه کنيد، میتوانيد در صفحه بلاگ شخصی خود مطالب مرتبط درج کنيد يا يادداشتهای مرتبطی را تهيه و در سراسر سازمان منتشر کنيد. فقط مراقب باشيد که اين يادداشتها برای مخاطبان ارزش افزوده ايجاد کند.
اتاق فکر تشکيل دهيد. اگر سازمان شما- بهواسطه سوءمديريت!- فرصتهای زيادی به شما برای ارتباط با ديگران فراهم نمیکند، میتوانيد اتاق فکری براساس منافع مشترک با ديگر افراد تشکيل دهيد. برای مثال میتوانيد گروهی متشکل از افرادی که دغدغه مشترک با شما در موضوعی خاص دارند، تشکيل دهيد. اين کار علاوهبر تقويت توان رهبری در شما به ايجاد روابط جديد نيز کمک میكند.
شبکه ارتباطی خود را توسعه دهيد. افزايش شبکه ارتباطی بهصورت کاملا هوشمندانه میتواند به بهتر ديده شدن بسيار کمک کند. سعی کنيد شبکههای ارتباطی خود را با افراد صاحب نفوذ در سازمان به بعد از ساعت کار رسمی موکول کنيد.
برای خود يک مشاور مربی انتخاب کنيد. يک مشاور مربی در اغلب اوقات میتواند طی مسير را برای شما بسيار کوتاهتر و آسانتر كند. مشاور مربی خوب کسی است که با راهنماييهای عملی خود بهترين و مناسبترين راهها را در اختيار شما قرار میدهد. به ياد داشته باشيم برای درخشش و بهتر ديده شدن نياز به معجزه نيست، بلکه نياز به برنامهريزی، اقدام و بازنگری مستمر است.
www.hrjournalist.com
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/848364/#ixzz3MDt6HgkU