پنج عادتی که مدیران اجرایی را دیجیتالی ‏تر می‏کند


آیا احتیاج دارید که با انقلاب دیجیتال هماهنگ باشید؟ مدیران رده بالایی که دوست دارید خود را به انقلاب دیجیتال برسانید، راه‌های میانبری برایتان ارائه کرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید:
دیجیتالی بودن، طبیعت ثانویه بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. فعالیت‌های ناشناخته چند سال پیش حالا بسیار عادی است؛ مثل استفاده از گوشی‏های هوشمند برای مقایسه قیمت‏ها هنگام خرید کردن یا جست‌وجوی محصولاتی که فیس‌بوک به کاربرش توصیه می‏کند. حتی شرکت‌ها و سازمان‌های رده بالا هم برای همساز شدن با این دنیای دیجیتال به مدتی زمان نیاز دارند. یادتان باشد اکثر مدیران اجرایی زمان ما، پیشینه کاری‌شان را در عصر پیش از دیجیتال ساخته‌اند و در 10 سال گذشته برای رسیدن به اهدافشان به قدری گرفتار بوده‌اند که وقت اضافی برای دنبال کردن تحولات تکنولوژیک یا گذاشتن مطلب در رسانه‌های اجتماعی اینترنتی نداشته‌اند.اگر این مسائل به نظرتان آشنا می‌رسد، بدانید که تنها نیستید. ما اغلب از رهبرانی که با آنها همکاری داریم، می‌شنویم که این احساس را دارند که در زمان پیش از انقلاب دیجیتال جا مانده‌اند. در اینجا چند نکته عملی که به مدیران اجرایی ارشد کمک می‏کند که خود را از دوران آنالوگ به دیجیتال منتقل کنند، آورده‌ایم.

1) متفاوت فکر کنید
جلسه‌ای چالش‌برانگیز با رهبران ارشد، تیم تکنولوژیک و بازاریاب‌های‌تان برگزار کنید که به این سوال حیاتی پاسخ دهند: اگر نرم‌افزارها دنیا را فراگرفته‌اند، چگونه می‌توانند ما را هم تسخیر کنند؟ به‌عنوان نمونه یک شرکت رسانه‌ای اروپایی از مدیران اجرایی تعدادی از شرکت‌های نوپای عرصه دیجیتال پرسیده است: «شما چگونه می‌توانید سد راه ما شوید؟ چه فعالیت‌هایی را می‌توانید به‌صورت الگوریتم‌ها در آورید؟ چه بخشی از کارهای ما را شما نمی‌توانید به‌صورت دیجیتال بازسازی کنید؟» شرکت رسانه‌ای نه‌تنها از پاسخ‌های آنها غافلگیر شد، بلکه شروع به عمل کردن به توصیه‌های آنها كرد. فراگیری استفاده از فناوری را از طریق گرفتن یکسری گزارش‌های مستقیم یا برگزاری یک دوره آموزشی یک روزه برای مدیران آسان‌تر کنید.

2) بخشی از وقتتان را برای این بگذارید که از ورای شرکتتان به آن نگاه کنید 
اخبار فناوری مربوط به حوزه کاری‌تان را بخوانید. هر روز چند دقیقه وقت بگذارید تا از این اخبار آگاه شوید. اگر یک عنوان خبری یا یک مقاله یا یک مطلب وبلاگ، دیدی تازه به حوزه کاری داشت، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

3) نشست‌های منظم با مبتکران داشته باشید
اگر به‌طور مدام مشغول رفع مشکلات باشید (به جای اینکه طوری برنامه‌ریزی می‌کردید که به مشکلات برنخورید) خیلی راحت آنچه را در دنیای خارج می‌گذرد، از دست می‌دهید. از نوآوران دعوت کنید که به شرکتتان بیایند؛ شاید استعداد جدیدی را برای استخدام کردن یا موضوعات جدیدی را برای دنبال کردن بیابید. همان‌طور که آگاهی‌تان را افزایش می‌دهید، شبکه ارتباطی تان را هم گسترش دهید، تا به‌عنوان شرکتی که به فکرهای تازه اهمیت می‌دهد هم در درون شرکت و هم خارج از آن شهرت پیدا کنید. 

4) مانند مشتریتان رفتار کنید
پویا فکر کنید. بیشتر از یک میلیارد نفر، در جیبشان گوشی هوشمند دارند. به این فکر کنید که خودتان دوست دارید با گوشی موبایلتان چه کنید؟ بعد صادقانه بر این تمرکز کنید که شرکت شما روی آن صفحه کوچک چه می‌تواند بگذارد؟ آیا با آن، زندگی مصرف‌کنندگان تولیداتتان، بهتر، آسان‌تر و سریع‌تر می‏شود؟ آیا نیازهای مشتریان‌تان را در درجه اول قرار می‌دهید یا به بهتر شدن بازار خودتان فکر می‏کنید؟ تعداد زیاد چیزهایی که می‌توانید بهتر کنید، شما را شگفت زده خواهد کرد.
اپلیکیشن‌هایی را که همه مورد استفاده قرار می‌دهند، نادیده نگیرید. دانلودش کنید، با آن کار کنید. اکانت اینستاگرام دارید؟ در شبكه‌های اجتماعی فعال هستید؟ وقت آن رسیده که این کار را بکنید، به راهنمایی احتیاج دارید؟ از فرزندانتان بپرسید. زمان را از دست ندهید، به یاد گرفتن ادامه دهید: مدام فرصت‌هایی که شرکت را اجتماعی‌تر، انتخابی‌تر و در بازار مطرح‌تر می‏کند، بیابید.
افراد تیم تان را اندیشمندانه انتخاب کنید. از رئیس کارگزینی‌ و رئیس بخش تجاری‌تان بخواهید که برترین استعداد دیجیتال شرکتتان را شناسایی کنند. بعد از این دو بپرسید: آنها چه می‏کنند؟ آیا در شرکت، ساختار و موقعیت‌های شغلی درست برای آنها داریم؟ آیا به یک مسوول دیجیتال در شرکت نیاز داریم یا یک مشاور مبتکر پاره‌وقت؟

5) یادتان باشد نبوغ یعنی یک درصد الهام و نود و نه درصد عرق ریختن و زحمت کشیدن
به چیزهای کم‌اهمیت هم توجه نشان دهید. فقط به برنامه سه ساله‌تان فکر نکنید؛ بلکه از پیشرفت‌هایتان در حوزه فناوری هم هیجان‌زده باشید. چه چیزی در نسخه تازه دیجیتالی شرکت‌تان عرضه خواهد شد؟ این تحول تازه به مشتری‌تان چه کمکی خواهد کرد؟ تنها وظیفه تیم فناوری شما این نیست که زمان باز شدن صفحات وب‌سایت شرکت را کمتر کند، بلکه چیزی که باید برای شما خیلی مهم باشد، این است که مشتریان بتوانند به‌راحتی در وب‌سایت شرکت بگردند و از آن استفاده کنند.
سرعت کارتان را افزایش دهید. جلساتتان را در نصف وقت معمول خاتمه دهید. بپرسید که چگونه می‌توانید یک کار 6 ماهه را در یک ماه به اتمام برسانید. به روش‌های سهل‌الوصول اما سریع و موثر در حل مشکلات بیشتر از راه‌حل‌هایی که فقط به یک مشکل می‌پردازند، اهمیت دهید. این فرهنگ را در شرکتتان جا بیندازید: «تلاش کن، اگر شکست خوردی، یاد بگیر، ادامه بده.» چرخ را دوباره اختراع نکنید.به خاطر داشته باشید که اینها نکته هستند نه یک لیست برای انجام دادن. با یکی یا دو تا از این موارد شروع کنید و ببینید چقدر آسان با برنامه روزانه‌تان منطبق می‏شوند. این نکات ممکن است کوچک باشند؛ اما تاثیرشان بر شما و شرکتتان می‌تواند عظیم باشد.