آیا باید یک مدیر بازاریابی استخدام کنم؟


زمانی که یک مشتری بالقوه نام شما را می‌بیند، بلافاصله اعتبار به دست می‌آورید و مشتریان تمایل بیشتری خواهند داشت که به شما و کسب‌وکارتان به‌طور جدی فکر کنند. نوشته شدن یک مقاله عالی در مورد کار شما در یک نشریه پرخواننده باعث کسب اعتباری به مراتب بیشتر از یک تبلیغ برای شما خواهد شد. هرچند من معتقدم که شما به تنهایی هم می‌توانید اقدام به تبلیغات کنید، ارزش دارد که یک فرد حرفه‌ای را تحت شرایط خاصی به کار بگیرید.
شما می‌گویید که برای استخدام یک مدیر تبلیغات مردد هستید. بنابراین بگذارید ابتدا نگاهی بیندازیم به بخشی از کارهای یک مدیر تبلیغات که شما نیز می‌توانید انجام دهید. قدم اول این است که ایمیل خود را فعال کنید و آماده تماس گرفتن با تلفن باشید. ایجاد ارتباط با دبیران نشریات و تولیدکنندگان هراسناک است، اما به یاد داشته باشید که آنها نیازمند ایده هستند؛ آنها صفحات و برنامه‌هایی (رادیویی و تلویزیونی) دارند که باید پر شوند. اگر دیدگاهی جالب یا توصیه‌هایی سودمند در مورد موضوعاتی دارید که خوانندگان یا بینندگان آنها نسبت به آنها اهمیت می‌دهند، احتمالا از شنیدن ایده‌های شما خوشحال خواهند شد.
البته دبیران و تولیدکنندگان بسیار پرمشغله بوده و ایجاد ارتباط با آنها دشوار است، بنابراین پافشاری و سرسختی بسیار مهم است. براساس تجربه من، ممکن است نیاز به سه ماه تلاش بی‌وقفه باشد تا با شما تماس بگیرند. اما تماسی که با شما می‌گیرند، ارزش تمامی وقت و انرژی صرف شده را خواهد داشت. زمانی که من کار خود را شروع کردم، هر هفته، به مدت 6 ماه با دبیر یکی از مجلات تخصصی مرتبط با كارم تماس می‌گرفتم. در نهایت او با من تماس گرفت و اولین مطلب در مورد من در یک نشریه نوشته شد. مطلبی که روی جلد مجله نیز منعکس شد. 
پیشنهاد من این است که حداقل ماهی یک بار با ایده‌هایی تازه با دبیران و تولیدکنندگان برنامه‌ها تماس بگیرید. زمانی که توانستید با آنها صحبت کنید، لازم است که در 3 جمله، ایده یا داستان خود را به آنها ارائه کنید که با چند عکس چشمگیر تکمیل شده‌اند.
روی مجلاتی متمرکز شوید که مشتریان شما آنها را مطالعه می‌کنند. مجلات همیشه به دنبال آن هستند که در مورد موضوعی تازه و جدید مطلب منتشر کنند، بنابراین داستان و عکس‌های خود را سازماندهی کرده و هفته‌ای یک بار برای انتقال ایده‌های خود در دسترس باشید.
روزنامه‌ها و رادیو نیز راهی فوق‌العاده برای ترویج شما هستند. هرچه ایده شما ناب‌تر باشد، شانس بیشتری برای به دست آوردن یک فرصت خواهید داشت. از خودتان بپرسید که کدام نوع از داستان‌های اصیل می‌تواند در مورد شما گفته شود و کدام نوع از داستان‌ها است که خوانندگان یا شنوندگان مخاطب تمایل بیشتری به شنیدن آنها دارند. ایده‌های خود را یادداشت کنید و به دست دبیران و تولیدکنندگان رادیویی بسپارید.
زمانی که صحبت از تلویزیون می‌شود، نمایش‌های صبحگاهی در تلویزیون‌های محلی راحت‌ترین بخش برای شروع کردن است. این برنامه‌ها هر روز نیاز به برنامه‌ها و موضوعات جدید دارند. اگر محصولی برای نمایش دادن ندارید، توصیه‌ها یا نکاتی را مطرح کنید که مرتبط با کسب‌وکارتان است. با این ایده‌ها به سراغ تولیدکنندگان بروید.
هرچند شما می‌توانید تمامی این کارها را به تنهایی انجام دهید، گاهی استخدام یک مدیر بازاریابی بهترین سرمایه‌گذاری ممکن است. اگر فکر می‌کنید که ترویج و تبلیغ توسط خودتان بسیار دشوار است یا زمان کافی برای اختصاص دادن به فعالیت‌های تبلیغاتی ندارید (و اگر بضاعت انجام این سرمایه‌گذاری را دارید)، یک مدیر بازاریابی استخدام کنید. اگر به طریقی خردمندانه یک مدیر بازاریابی استخدام کنید، او می‌تواند با ترویج نام و کار شما در اجتماع، بازدهی بیشتری نسبت به حقوق دریافتی‌اش داشته باشد. در این زمینه لازم است چند نکته را مدنظر داشته باشید:
• یک مدیر بازاریابی خوب حداقل هفته‌ای یک بار نتایج کار خود را می‌سنجد.
• یک مدیر بازاریابی خوب باعث می‌شود نام شما در نشریات و رسانه‌های مورد توجه مشتریانتان ذکر شود. لازم است به این موضوع توجه شود که در کجا در مورد شما مطلب می‌نویسند. نام بردن از شما در یک منبع نادرست نه تنها می‌تواند بی‌فایده باشد، بلکه گاهی به نام تجاری شما آسیب می‌زند.
• یک مدیر بازاریابی خوب، در نوشتن مهارت دارد و قادر است که صدای شما را منعکس کند.
• یک مدیر بازاریابی خوب، ارتباطات گسترده و مفیدی دارد (این موضوع را می‌توان قلب کار آنها دانست). مراقب باشید افرادی را به کار نگیرید که تازه فعالیت خود را شروع کرده و احتمالا ارتباطات گسترده‌ای ندارند.
• یک مدیر بازاریابی خوب باعث می‌شود احساس کنید که به‌طور شخصی به او نزدیک هستید.
• نکته آخر و احتمالا مهم ترین نکته این است که یک مدیر بازاریابی خوب به شما انتظاراتی واقع‌گرایانه می‌دهد. نسبت به کارشناسانی که به شما قول‌هاي واهي می‌دهند، هوشیار باشید. انتظارات خود را مدیریت کنید. بیشتر اقدامات بازاریابی نیازمند زمان و صبر بسیار هستند.
اگر نمی‌توانید یک مدیر بازاریابی استخدام کنید، باز هم ممکن است بتوانید در برخی از کارها و سفارش‌هایتان از آنها استفاده کنید.
زمانی که با مدیران بازاریابی مصاحبه می‌کنید یا با تولیدکنندگان و دبیران ارتباط برقرار می‌کنید، به شهود خود اعتماد کنید و نگاهتان به هر مشکل و شکست در تبلیغات خود به مثابه یک فرصت یادگیری باشد. به‌زودی خواهید فهمید که چه اطلاعاتی برای جذب مشتریان کارآیی دارند و چه اقداماتی بی‌فایده هستند.