هداياي شركتي براي سال نو


تعطيلات پايان سال و نيز آغاز سال نو فرصت بسيار مناسبي است تا از طريق دادن هديه به باارزش‌ترين مشتريان خود، تجربه خاطره‌انگيزي را براي آنها خلق كنيد. بهتر است كالاهاي تكراري را كنار بگذاريد و به فكر ايده‌هاي جديدي باشيد.
در اين مطلب نمونه‌هايي از  موضوع مطرح شده است.
به ياد داشته باشيد كه هديه مانند گفتار و نوشتار يك كانال ارتباطي با ديگران است. به دوستان، همكاران و مشتريان خود هدايايي بدهيد كه همسو با ارزش‌ها و استانداردهاي سازمان شما باشند. هديه‌اي كه به اين افراد مي‌دهيد، بازتاب قضاوت شما در مورد آنها و نيز مرام حرفه‌اي شما است.
يكي از آسان‌ترين و ابتدايي‌ترين گزينه‌ها كارت هديه است كه تاحدي غيررسمي است. بايد ميان تعقل و تناسب تعادل برقرار كنيد. در ادامه چند توصيه‌ كاربردي در اين زمينه را مطرح مي‌كنيم: 
 1- ميانه‌روي را فراموش نكنيد‌
ممكن است با يكي از مشتريان خود روابط عميقي داشته باشيد و بخواهيد هديه خاصي به وي بدهيد. به خاطر داشته باشيد كه در دادن هديه به تمامي مشتريان خود بايد به سیاست‌هاي سازمان‌تان نيز به سیاست‌هاي شركت مقابل توجه داشته باشيد.
علاوه براين، در بسته‌بندي هداياي خود به رنگ، لوگو و ساير المان‌هاي ظاهري سازمان گيرنده هديه توجه كنيد تا تاثيرگذاري اقدام شما بيشتر شود.
 2- براي مدير خودتان هديه نفرستيد‌
در محيط‌هاي كاري هديه دادن همواره مناسب نيست. اصلا توصيه نمي‌شود كه به مدير و سرپرست خودتان هديه بدهيد. اين كار الزاما تصوير مثبتي از شما براي آنها ايجاد نمي‌كند.
براي نشان دادن قدرداني‌تان نسبت به مدير خود، به‌جاي هديه به وي يك كارت زيبا بدهيد كه با خط زيبا -ترجيحا خط خودتان - روي آن پيام تشكر نوشته‌ايد.
 3- فناوري هيچ‌گاه كمتر نمي‌شود
فناوري هر روز ابزار جديدي را براي بشر به ارمغان مي‌آورد. استفاده از ابزارهاي نوين در بسته‌هاي هديه شركت‌ها مي‌تواند تاثيرگذاري بالايي داشته باشد. طبيعتا هديه دادن گوشي هوشمند يا تبلت هزينه بالايي دارد، اما باتري‌هاي قدرتمند كه هديه‌گيرندگان بتوانند در صورت لزوم از آن استفاده كنند هديه بسيار مناسب و نسبتا ارزان‌تري است. 
بيشتر كاربران اين وسايل در طول روز نگران تمام شدن شارژ باتري گوشي خود هستند به‌همين دليل يك باتري اضافي مي‌تواند هديه آرامش‌بخشي باشد. اسپيكر وايرلس نيز هديه ارزان و بسيار كاربردي است كه براي مديران كاربردهاي زيادي دارد.
 4- بيش از اندازه به افراد نزديك نشويد
در ارتباط با محيط‌هاي كاري، بايد ميان فرستادن يك هديه مناسب و حفظ فاصله خود با وي تعادل برقرار كنيد. 
كارت هديه مي‌تواند براي بسياري از افراد هديه مناسبي باشد. اما گاهي‌اوقات همين هديه ممكن است بيش از اندازه غيررسمي باشد. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در فرستادن كارت هديه بايد رعايت كنيد اين است كه شكل و ظاهر كارت و نيز محتواي متن آن دربردارنده پيام‌هاي مرتبط با جنسيت نباشد. علاوه بر اين، اگر مخاطب هديه خانم است به هيچ عنوان جواهرات يا لباس به وي هديه ندهيد؛ مگر اينكه لباس مربوط به ورزش يا داراي تم ورزشي باشد.
 5- هديه‌اي بدهيد كه نفع جمعي داشته باشد‌
در بسياري از موارد هديه براي يك، يا دو نفر از مديران ارشد شركت ارسال مي‌شود و ساير كاركنان بي‌نصيب مي‌مانند. 
اين امر باعث رنجش آنها مي‌شود. حتي‌المقدور سعي كنيد هديه‌اي كه به شركت‌ها و سازمان‌ها مي‌دهيد به شكلي باشد كه همه كاركنان يا بخشي از آن بتوانند از آن استفاده كنند. 
در اين حالت خاطره و تجربه خوشايندي از برند خود را نه در يك يا دو نفر بلكه، همزمان در چندين نفر ايجاد خواهيد كرد.
6- هداياي كاربردي‌
سعي كنيد هدايايي بفرستيد كه كاربردي باشد و نيازهاي معمولي فرستنده را رفع كند. برچسب‌هاي يادداشت نمونه بسيار خوبي است.
اگر هديه‌اي كه مي‌فرستيد براي گيرنده قابليت و كاربرد چنداني نداشته باشد، از آن استفاده نخواهد كرد و شما با وجود هزينه‌اي كه صرف كرده‌ايد به هدف خود نمي‌رسيد.
خودكارهاي تبليغاتي كه كيفيت پاييني دارند، نمونه بارز اين قبيل هدايا است. بهترين هديه‌ها آنهايي هستند كه فرستنده هر روز از آنها استفاده كند.
 7- هديه بدهيد نه ديابت‌
اين نكته ممكن است براي توليدكنندگان شكلات چندان خوشايند نباشد. بسياري از هديه‌هاي شركتي داراي موادقندي است كه براي سلامت افراد مضر است.
اگر قصد داريد از مواد خوراكي براي هديه استفاده كنيد، مواد سالم را كه قند، چربي و نمك كمي دارند، انتخاب كنيد.
 8- در حد امكان به همه مشتريان هديه بدهيد‌
يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در مورد هديه دادن بايد رعايت كنيد اين است كه كسي را از قلم نيندازيد. تنها به افراد خاصي از اعضاي گروه يا مشتريان خود هديه ندهيد.
كاركنان و احتمالا مشتريان شما با يكديگر در ارتباط هستند؛ هيچ‌گاه اجازه ندهيد كه برخي از كاركنان يا مشتريان شما احساس كنند كه شما به اندازه ديگران به آنها اهميت نمي‌دهيد.
براي اين كار همواره فهرست كاملي از كاركنان و به‌ خصوص مشتريان خود داشته باشيد تا كسي فراموش نشود.
 9- بسته‌بندي هديه بسيار مهم است‌
بسته‌بندي هديه نيز به اندازه انتخاب هديه مناسب اهميت دارد.
به اندازه كافي براي آن وقت بگذاريد و هزينه كنيد؛ زيرا نشان‌دهنده ارزش‌هاي سازمان شما و نيز احترام شما براي گيرنده است.
 10- هديه‌اي بدهيد كه بتوانيد به آن افتخار كنيد‌
بهترين راه براي اينكه ببينيد مشتريان شما هديه‌اي كه قرار است به آنها بدهيد را مي‌پسندند، اين است كه ببينيد آيا خودتان نسبت به آن حس خوبي داريد يا خير. 
اگر از نظر خودتان اين هديه يك كالاي تبليغاتي بي‌ارزش است، مشتريان شما نيز مجذوب آن نخواهند شد.‌