صورتجلسه شماره 28 کمیته غذایی و بهداشتی مورخ 94/9/10

عنوان: صورتجلسه كميته غذايي و بهداشتي

انجمن شركت هاي صنعت پخش ايران

شعبه اصفهان

شروع: 7:30

تاريخ: 94/9/10

شماره:28

خاتمه: 10

شماره:

حاضرين: آقایان همتی نژاد، جعفری، سلطانی،گلدوست، میررمضانی، عاشوری، منصوری، نیازی، ناصر پور، کمالی، هادی، تحویلیان، ردانی پور،منشاد، هادی پور، متولی

میهمانان: نمایندگان محترم سازمان صنعت معدن تجارت : جناب آقای مهندس قضاوی و جناب آقای مهندس جوهری

محل برگزاري:  انجمن صنعت پخش

گزارشات

پیشنهادی از طرف آقای سلطانی در مورد تشکیل گروهی در شبکه اجتماعی تلگرام در راستای اطلاع رسانی به اعضاء کمیته مطرح و مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

پیشنهاد آقای سلطانی در مورد ایجاد یک زبان مشترک بین اعضاء کمیته مورد بررسی قرار گرفت که عنوان گردید کمیته می تواند با توجه به مباحث بازاریابی و موارد موجود در آن دیدگاه های افراد و نظرات آنها را دریافت و در هر مورد بحث گردد مثلا در بحث بازاریابی اشاره شد که مبحث 4P که لازمه آن اختصاص یک بخش از زمان جلسات به امور روزانه پخش و یک بخش آن بعنوان مسائل آموزشی باشد و به تدریج از مباحث علمی بازاریابی و مباحث روزانه در کنار هم در جلسات بهره گیری نماییم.(تشکیل جلسات در دو قسمت)

مجددا اشاره شد به مطالبات و خواسته های غیر قانونی مشتریانی که در سطح شهر از شرکت های پخش دارند که بنا به اینکه هیچ نهاد حمایتی برای شرکت های پخش وجود ندارد فلذا اینگونه مشتریان از این خلاء استفاده کرده و این گونه خواسته های نامعقول را دارند که نقش و حضور انجمن پخش برای یک هم افزایی بسیار مورد نیاز می باشد.

تعیین گردید که از این پس هر جلسه را در 3 بخش و بصورت مجزا تشکیل و ادامه دهیم به این صورت که بخش اول اختصاص  به مباحث علمی و نظری مربوط به ایجاد یک زبان مشترک، بخش دوم پیگیری مواردی که در صورتجلسه قبلی ذکر گردیده و بخش سوم مسائل جاری و روز که مورد نیاز و مبتلابه شرکت های پخش می باشد.

با توجه به دعوت و حضور نمایندگان محترم بازرگانی در این نشست ، قرار شد مطالب بصورت کلی و کلان مطرح شود تا بصورت مختصر نهادهای نظارتی و کمیتی از وظایف خود در قبال شرکت های پخش آشنایی بیشتری پیدا کنند که اکتفا به یک یا دو جلسه، این موضوع را حل نخواهد کرد و لازمه کار پیوستگی در این ارتباط هاست و از بیان مطالب جزئی در این جلسه حذر خواهد شد چرا که بیشترین اهمیت آشنایی اینگونه نهاد و سازمان ها با مشکلات جدید و فعلی شرکت های پخش می باشد که حمایت و پشتیبانی بسیار زیادی را می طلبد چرا که سابقا در بازار مصرف، انباشت تقاضا وجود داشت و در حالی که، انباشت جنس و محصول وجود دارد و این باعث می شود شرکت ها در فروش محصولات خود به چالش های مختلف و احتمالا رقابت های منفی روی آورند که در این اثناء نقش سازمان های حکومتی و دولتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود، مضاف به اینکه هنوز مسائل مربوط پس از تحریم و حضور شرکت های تولیدی خارجی و روند ورود کالاهای وارداتی معلوم نیست.

حضور نمایندگان محترم بازرگانی آقایان مهندس قضاوی و مهندس جوهری و عرض خیر مقدم به ایشان از سوی آقای همتی نژاد و ایراد سخن از طرف ایشان جهت معرفی اجمالی از نوع و نحوه فعالیت انجمن  و درخواست حمایت و پشتیبانی از وزارت بازرگانی مبنی بر حمایت کننده اصلی که تمام مجوزهای مربوط به پخش از سوی این نهاد صادر می شود. اشاره شد به مشکل قدیمی وجود شرکت های زیر پله ای که از دیرباز بدون مجوز فعالیت دارند.در خصوص اتحاد شرکت های دارویی و نظارت معاونت محترم غذا و دارو بر این شرکت ها صحبت شد و درخواست شرکت های پخش غذایی بعنوان بزرگترین قسمت بدنه توزیع با نهادهای حاکمیتی و نظارتی و فراهم آوردن مقدماتی برای حداکثر کردن این تعامل و آمادگی همکاری انجمن مطرح شد. از این رو که در حوزه دارو بحث درمان هست و در بحث غذا پیشگیری، فلذا چون درمان هزینه های سنگین تری دارد نقطه اهمیت زیاد، شرکت های غذایی هستند که می تواند با کمترین هزینه ها به حفظ سلامت و پیشگیری جامعه اقدام نمایند. در ادامه درخواست تشکیل یک کار گروه مشترک بین انجمن و سازمان صنعت معدن و تجارت جهت عمق بخشیدن به تعاملات فی مابین و همینطور درخواست دریافت پیشنهادات نمایندگان محترم بازرگانی در راستای هرچه بهتر کردن و اصلاح اوضاع عنوان شد.

آقای مهندس قضاوی فرمودند که شرکت های پخش غذایی بعنوان پیام آوران سلامت و امنیت غذایی جامعه هستند و یکی از وظایف شرعی،اخلاقی و قانونی هر فرد به این است که از مبادی رسمی و قانونی توزیع کالا،  اقدام به خرید نماید که در اینصورت می توان جلوی برخی از فعالیت های زیر پله ای را گرفت . همچنین فرمودند که پیشرفت های زیادی در تعاملات بین انجمن و بازرگانی صورت گرفته است که نمایی کلی از وضعیت رو به بهبود این روند را تا دو الی سه ماه آینده بصورت زیر ترسیم کردند: تغییرات در چارت سازمانی وزارت صنعت و معدن که منتج به توجه بیشتر به انجمن صنعت پخش ایران خواهد گردید و مستندات آن با امضاء جناب آقای خسرو تاج ارائه گردید و مطرح شد که معاونت بازرگانی داخلی تغییر نام داده به عنوان معاونت امور اقتصادی و بازرگانی که عبارت است از دو اداره کل: 1- دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری 2- دفتر امور خدمات بازرگانی. و هر اداره کل شامل زیر گروه هایی است که انشاالله با فراهم آمدن مقدمات کار آنها، تا شش ماه آینده اخبار خوبی برای صنعت پخش به همراه خواهد داشت که نشان دهنده اهمیت و همت وزارت بازرگانی برای حمایت نظام توزیع کالاست.

آقای قضاوی در مورد گلایه های شرکت های پخش زیر پله ای و اینکه چرا در بخش توزیع کالا گاهاًًًًً اتحادیه اصناف نقطه مقابل شرکت های پخش هستند پاسخ هایی ارائه نمودند و عنوان کردند که سازمان بازرگانی هم به نوبه خود نگرانی هایی در مورد برخی از بخش ها از جمله مبادی رسمی و غیر رسمی توزیع کالا را دارد. ایشان آمادگی خود را جهت همکاری با انجمن اعلام کردند.

استماع صحبت های جناب مهندس جوهری، که ایشان آن را در سه بند ادامه دادند: الف)بحث کمیسیون تنظیم بازار کشور که به لحاظ سازمانی امور مربوط به تنظیم بازار کشور زیر نظر معاون اجرایی ریاست جمهوری که بعد از ابلاغ مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه این تشکل در استان ها از وزارت صنعت معدن و تجارت به سازمان جهاد کشاورزی منتقل گردید و از قدیم الایام هم رئیس کمیسیون تنظیم بازار استان شخص استاندار بوده، که در این راستا اشتراکاتی بین جهاد کشاورزی و صنعت و معدن وجود دارد. ب)توضیح در مورد شرکت های غیر رسمی پخش که در حال حاضر فعالیت می کنند، با توجه به بحث های سیاسی، اقتصادی و امنیتی حاکم بر فضای جامعه، تصمیم گرفته شد که با آنها بصورت ارشادی برخورد گردد نه قهری و جلوگیری مطلق، ولی در صورت عدم تمکین آنها مبادرت به استفاده از ابزارهای قانونی و تعطیلی این واحدها خواهد گردید. ج) عملیات راهبردی در زمینه بازرگانی تا سال 95 آماده شده و بصورت مدون و مکتوب کامل گردیده است و زمان بندی آن جهت رفع نواقص و ایرادات مدنظر قرار گرفته و توضیح دادند که علت آهسته بودن رفتارهای سازمان بازرگانی وجود همین ضعف های آئین نامه ای و بخشنامه ای است که بلافاصله پس از جمع آوری اطلاعات، مشکلات مرتفع خواهد شد.

آقای قضاوی اشاره داشتند به سایت سازمان صنعت معدن و تجارت به نام سامانه ثبت اشتغال، که می پردازد به تعداد اشتغال هایی که انجمن ها، تشکل ها و سازمان های صنفی در ایجاد زمینه فعالیت برای نیروی انسانی شاغل موثر هستند.

آقای همتی نژاد ضمن پاسخ به این موضوع که عناوین یا مشکلات را بصورت مکتوب به همراه پیشنهادات به بازرگانی اعلام خواهند کرد، عنوان کردند که در دوران ریاست آقای خسرو تاج از ایشان دعوت شده بود که ایشان قبول زحمت کرده و یک روز تمام ضمن بازدید از شرکت های پخش در مورد زمینه های کاری هم تبادل فکر گردید که این تقاضا و درخواست را هم از ریاست و مدیران فعلی بازرگانی هم برقرار است.

عنوان شد که مشخصا درخواست ها و مواردی که شرکت های پخش نیاز به بیان دارند بنا به فرموده آقای قضاوی کتبا ارائه خواهد شد و بصورت جزئی به مواردی چون مشکلات در دریافت بارنامه، اعمال قانون پلیس، موضوع سامانه جدید دوربینی کنترل ترافیک در سطح شهر اشاره شد.

پیشنهاد گردید که بنا به نیاز، شاید یک ماه یکبار یا دوماه یکبار از مدیران محترم سازمان بازرگانی دعوت بعمل آید تا مسئولین محترم قبول زحمت فرموده و در جلسات و نشست های این انجمن حضور یابند یا کارگروهی برای این امر تشکیل گردد و این امر به عهده خود سازمان بازرگانی گذاشته شد .

از طرف آقای مهندس قضاوی پیشنهاداتی به شرح ذیل مطرح گردید که لازم است در صورت امکان از سوی انجمن اقدام گردد:  الف) تقویت واحد روابط عمومی انجمن پخش که در راستای این موضوع برای شناساندن انجمن پخش و نوع فعالیت آن به سازمان ها و ارگان های خاص دولتی می توان همایشی مانند کنفرانس صنعت پخش در تهران انجام گرفت در اصفهان هم تشکیل گردد. ب)پس از شناساندن انجمن از طریق همایش فوق الذکر، از کمیته ها کمک گرفته شود که از طریق مکاتبات انجام شده با سازمان بازرگانی و دریافت تاییدیه از سوی این سازمان، اقدام به دعوت از مدیران سازمان هایی چون محیط زیست، شهرداری، امور دارایی و مالیات و ... گردد که از این طریق دعوت از آنها سهل تر شده و امکان برگزاری نشست هایی در این راستا خیلی بهتر فراهم می گردد.

پیشنهاد گردید که مدیران محترم بازرگانی قبول زحمت فرمایند جهت بازدید از مراکز پخش شرکت های فعال در سطح شهر تشریف آورده و از نزدیک با سطوح مختلف کاری در یک شرکت پخش آشنا شوند که با استقبال از طرف جناب آقای قضاوی قرار گرفت و اعلام آمادگی کامل  شد.

تاکید گردید که شرکت های پخش باید از طریق روابط عمومی انجمن پخش بتوانند توانمندی های خود را به اطلاع سازمان های موثر در امر پخش برسانند چون در حال حاضر شاید اطلاعات کمی در این زمینه برای سازمان های مختلف وجود دارد و از طرف آقای ناصرپور بر این قضیه صحه گذاشته شد و اقدامات جدیدی از جمله انتشار خبرنامه ای از طرف انجمن را به اطلاع مدیران محترم سازمان بازرگانی رساندند.

پایان جلسه هم با معرفی اعضای حاضر در جلسه و نوع فعالیت و پخش آنها به اتمام رسید.