یکشنبه, 18 شهریور 1403

اهمیت وجود صنعت پخش

تاریخ ارسال : 1403/02/31

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجایی که میزان خدمات ارائه شده توسط هر صنف و صنعتی بیانگر جایگاه آن صنعت است به اختصار برخی از خدمات مهم تر صنعت پخش را بیان می نماید :

1-     حمل و توزیع کالاها (اخص غذایی ، دارویی و بهداشتی):

شاید مشهود ترین خدمت شرکتهای پخش که به صورت روزانه و در هر شهر و استانی توسط شهروندان محترم مشاهده می‌شود حمل و توزیع کالاهاست. این مهم در استان اصفهان با اشتغال ۸000 نفر ، در قالب ۲۳۴ شرکت سراسری، منطقه‌ای و استانی و با  2000 دستگاه خودرو های سبک ، نیمه سنگین و سنگین انجام می پذیرد.

در دوران قرنطینه ی کرونا، شرکت های دارویی و غذایی و بهدشتی با قبول مخاطرات جانی، همچنان خود را موظف به ارائه خدمات می دانستند و چنانچه به یاد داریم داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی بودند که با جانفشانی در خط مقدم جبهه دفاع از سلامتی شهروندان، ایستادند و شهیدانی را نیز تقدیم مردم عزیز نمودند.

2-     ترویج فرهنگ مصرف کالاهای سلامت محور:

با گسترش و رشد تعدادی شرکت های پخش در دهه ۷۰ در کشور، توزیع کالاهای بسته بندی شده افزایش یافت و به نوعی زمان پایان فروش اقلام به صورت فله ای در فروشگاه های مواد غذایی که در آن زمان به شکل بقالی های سنتی بودند، فرا رسید.

فروش اقلام به صورت فله ای و روباز که در معرض آلودگی هوا و حشرات قرار داشت، موجب تهدید سلامتی شهروندان بود که شرکت‌های توزیع با رساندن اقلام بسته بندی شده به صورت همزمان ، سریع و با قیمت یکسان در تمام شهرها ، شهرستان ها و مراکز استان‌ها در سراسر کشور، این مورد را برطرف نمودند.

از طرف دیگر، با گسترش صنعت پخش، مغازه‌داران قدرت انتخاب بیشتری پیدا نموده، بطوری که با مراجعه ی هر شرکت با لیست چند صد قلمی از کالاها، قدرت انتخاب زیادی را به مشتریان داده و از این راه امکان رقابت بهتری را در بین تولیدکنندگان برای تولید کالاهای با کیفیت تر در فراهم آوردند.

3-     بهینه تر شدن فرایند کسب و کار و داد و ستد در صنعت :

گسترش صنعت پخش مصادف بود با پرورش فروشندگان، سرپرستان و مدیران فروش آموزش دیده و حرفه ای که با تعامل با مشتریان و ارائه پیشنهادها و راهکارهای افزایش فروش، سطح ارتباط با مشتریان خود را عمیق تر نموده و به نوعی فرایند کسب و کار را از حالت صرفاً خرید از بنکداری به فرایند خرید و ارایه مشاوره ی فروش ارتقا دادند.

برگزاری همایش های شرکت های پخش با حضور جمع زیادی از مشتریان، ارائه سخنرانی های علمی در خصوص چگونگی افزایش فروش، روش های جدید چیدمان کالاها ، تشویق به تغییر دکوراسیون و روش های نوین ارائه خدمات با کیفیت در فروشگاه ها از این دست اقدامات است.

وجود سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته در شرکت های پخش، امکان وجود اشتباه حساب را به صفر رسانید. ضمن اینکه مشتریان می توانستند هرگونه سابقه ای از حساب خود را هر لحظه داشته باشند.

اگر امروزه این خدمات در فروشگاه بدیهی به نظر می رسد، حاصل تلاش و فعالیت شرکت های پخش در نزدیک به سه دهه گذشته است که سعی کرده اند هر روز بهتر از قبل در کنار مشتریان خود باشند.

4-     جمع آوری کالای معیوب و ریکال دارویی

امروز کمتر صنفی است که حاضر باشد هزینه جمع آوری کالاهای معیوب اش را بپردازد و نسبت به جمع آوری آن اقدام نماید ولی در شرکت های پخش دارویی و غذایی این مهم با سرعت انجام می‌شود. جمع آوری سریع و کامل کالاها و داروها، از اولویت‌های شرکت های توزیع است. انجام این فرایند برای شرکت های پخش هزینه دارد که بعضا جبرانی هم برای آن صورت نمی گیرد لیکن بجهت حفظ سلامتی جامعه و رضایت مشتریان محترم، این مهم صورت می پذیرد.

5-     تزریق نقدینگی به سیستم بانکی کشور

یکی از خدمات مهم و شاید پنهان صنعت پخش به سیستم بانکی کشور است. گسترش شرکت های پخش در تمامی مراکز استانها و شهرها باعث شده که جریان نقدینگی روزانه آنها به شعب بانک ها در سرتاسر کشور تزریق شده و ضمن تمرکز زدایی از منابع، بانکها امکان ارایه تسهیلات و خدمات مالی بیشتر و بهتری را به شهروندان آن منطقه داشته باشند. احترام و تکریم روسای شعب و حوزه های بانکی از این خدمت شرکت های پخش بیانگر این مهم است این خدمت چقدر برای سیستم بانکی حایز اهمیت است و نکته قابل توجه آن گستردگی تقریبا یکسان این خدمت در سطح کل استانهای کشور است.

معهذا اگرچه خدمات صنعت پخش بیشتر از موارد ذکر شده است لیکن 5 خدمت برتر این صنعت بیان شد

امید است دولتمردان با اهتمام بیشتر و توسعه و ترویج مقوله فروش در کشور، راه را برای اعطلای اقتصادی کشور باز نمایند چرا که بدون داشتن تعریف درست و جامعی از مقوله فروش، مشکلات اقتصادی باقی خواهند ماند .

 

فروش، تضمین کننده آینده تولید است و صنعت پخش، تضمین کننده امنیت فروش.

پس لطفا فروش را مهم بشماریم