جمعه, 27 مهر 1403

گروه لجستیک

لجستیک چیست؟
به مدیریت کردن فرایند جمع آوری کالا، ذخیره و انبارداری کالا و انتقال آن ها از مبدا به مقصد، لجستیک گفته می شود. لجستیک در واقع بخشی از زنجیره تامین یا همان Supply Chain است. زنجیره تامین شامل مجموعه تمام فعالیت هایی است که که یک سازمان برای ارائه خدمات یا کالا به مشتریان نیاز دارد.
لجستیک در تعریف قدیمی تر آن، بخشی از علوم نظامی است که به حمل و نقل افراد و تجهیزات ارتش اختصاص دارد. لجستیک اصطلاحی برگرفته از علوم نظامی است و استانداردهای امروزی آن، از نیاز صنایع نظامی به توسعه و پیشرفت نشات گرفته است؛ در حالی که امروزه یک صنعت مستقل با استانداردهای مشخص می باشد.
لجستیک بر چه اساس بنا شده است؟
1- صرفه جویی در هزینه های تامین، انبارداری و توزیع.
2- تامین نیاز های مشتری به بهترین روش ممکن و کسب رضایت آن ها به شکلی که به افزایش فروش منجر شود.
3- استفاده از روش هایی که به شرکت شما، مزیتی رقابتی در سیستم تامین، انبارداری و توزیع نسبت به رقبا بدهد.
عملیات اصلی لجستیک
عملیات اصلی لجستیک را می‌توان در فرآیند های تامین، حمل ‌و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی، مدیریت سفارش‌ها، بسته‌بندی، سامانه‌های اطلاعاتی، خدمات مشتریان و لجستیک معکوس دانست. همچنین مدیریت زنجیره تامین، تمامی این فعالیت‌ها از قدم اول (تامین‌کنندگان اولیه) تا قدم آخر (مصرف‌کنندگان نهایی) را در بر دارد.


وظایف واحد لجستیک چیست؟
•    پرورش روابط تجاری مناسب با مشتریان و تامین کنندگان
•    تعیین مقصد برای مواد، کالاها و تجهیزات تولید شده توسط شرکت
•    شناسایی درست مهم ترین نیازهای مشتریان و برقراری ارتباط با آن ها
•    اطمینان از عملکرد درست سیستم در برطرف کردن نیاز مشتری
•    شناسایی بهینه ترین و مناسب ترین روش برای حمل و نقل کالاها
•    ارزیابی منظم سیستم لجستیک و تلاش برای اصلاح و به روز رسانی همیشگی آن
•    تنظیم برنامه های لجستیکی
•    ارزیابی داده های عملکردی شرکت و تنظیم راه حل های بهینه کننده عملکرد آن
•    ارائه پیشنهادات درست و مناسب به تامین کنندگان، مشتریان و مدیریت در جهت بهبود فرایند لجستیک
•    پیشبرد سیستم لجستیک بر مبنای آخرین و به روز ترین پیشرفت های تکنولوژی و روش های جدید مدیریتی
•    مدیریت انبار و اجرای هماهنگی ها و برنامه ریزی ها برای بهینه سازی سفارش های مشتریان


انواع لجستیک
با توجه به تعاریف حوزه های اقتصاد کلان و اقتصاد خرد، لجستیک را به طور کلی به دو دسته ی لجستیک کلان و لجستیک خرد تقسیم می کنند؛ اما انواع لجستیک فراتر از این دو دسته است و شامل 12 مورد زیر می شود:
•    لجستیک کلان
•    لجستیک خرد
•    لجستیک مقدم
•    لجستیک درونی
•    لجستیک تالی (بیرونی)
•    لجستیک معکوس (Reverse Logistics)
•    لجستیک سبز (Green Logistics)
•    لجستیک کسب و کار (Business Logistics)
•    لجستیک نظامی (Military Logistics)
•    لجستیک توزیع (Distribution Logistics)
•    لجستیک تولید (Production Logistics)
•    لجستیک اضطراری (Emergency Logistics)

لجستیک توزیع در صنعت پخش
وظیفه حفظ تعادل میان تعداد، زمان و مکان عرضه کالا از سوی تولیدکننده و تقاضای آن از سوی مصرف کننده به عهده لجستیک توزیع می باشد. هنگامی که محصول از خط تولید خارج شده و در انبار قرار می گیرد، از زمان ثبت سفارش توسط مشتری و پردازش اطلاعات سفارش در سیستم انبارداری تا حمل و تحویل کالا سفارش داده شده به مصرف کننده، وظیفه ی فعالیت های فیزیکی و اطلاعاتی آن به عهده لجستیک توزیع است
حال این سوالات مطرح است که:
•    آیا مزایای استفاده از سیستم لجستیک را میدانیم؟
•    آیا میتوان با سیستم لجستیک باعث افزایش بهره وری و در نهایت سود نهائی سازمان شویم؟
•    آیا ما در صنعت پخش از لجستیک هوشمندانه بهره میبریم؟
•    آیا قابلیت های نرم افزارهای جدید را در لجستیک توزیع میدانیم؟

و ما در گروه لجستیک سعی داریم به این سوالات برای اعضای خود راه کارهایی را شناسایی و ارایه نماییم.